De waarborging van de kwaliteit is de activiteit van het leveren van bewijs nodig om vertrouwen onder alle betroffen aan te tonen, dat de op kwaliteit betrekking hebbende activiteiten effectief worden uitgevoerd. Quality Assurance (kwaliteitswaarborging) verzekert het bestaan en de doeltreffendheid van procedures die - vooraf - proberen ervoor te zorgen dat de verwachte niveaus van kwaliteit zullen worden bereikt.

D Cirkel NL2

De waarborging van de kwaliteit (QA) omvat alle activiteiten van ontwerp, ontwikkeling, productie, installatie, het onderhouden en documenteren. Een kwaliteitssysteem moet ontworpen zijn op:

icon text blockquotefit for purpose en do it right the first timeicon text blockquote rtl

 

Een van de wijdst gebruikte paradigma's voor QA beheer is de PDCA (Plan-Doe-Controleer-Actualiseer) benadering, bekend als de Shewart of Deming-Cirkel. Het belangrijkste doel van QA is ervoor te zorgen dat het product effectief en efficient gemaakt wordt en voldoet aan de verwachtingen van de klant of deze zelfs overtreffen.

 

KWALITEIT is..........

Doe de GOEDE dingen............................Effectief

Doe de GOEDE dingen GOED.....................Efficient

Maak het AANTOONBAAR............................GxP

De dingen BETER doen....................................Kwaliteit verbeteren

 

Quality Assurance is een dynamisch proces

pct0202

Het is een reis naar de bestemming